WIBA IT 10 jaar! Tijd voor een persoonlijk interview met Anne Willeboordse!

WIBA IT – OPRICHTER | Zijn bedrijf viert dit jaar zijn 10-jarig jubileum, maar Anne Willeboordse zou het door zijn workaholisme bijna vergeten zijn en zegt: ‘Ik sta nooit stil als ik een doel of een mijlpaal behaald heb. Ik wil eigenlijk altijd gelijk de volgende klant helpen en door naar de volgende mijlpaal’.
Elke week maakt Anne wel een uur of zeventig. Een paar dagen vanuit huis in Goes en dan weer vanuit hartje Rotterdam, waar het kantoor van WIBA IT is gevestigd. Ondertussen staat hij vandaag stil bij wat hij bereikt heeft; het 10-jarig jubileum van zijn bedrijf.

“Ja dit is wel een trots momentje, ik had dit vroeger nooit durven dromen, zo ver keek ik toen nog helemaal niet vooruit! Ik was toen nog in loondienst voor mijn toenmalige werkgever en maakte daar héél veel uren. Het bedrijf werd echt als een cashcow gezien, Ik was het toen niet eens met deze visie en filosofie. Ik wist toen, samen met mijn collega’s, dat de crisis eraan zat te komen. Wij hebben toen geprobeerd om de crisis zo goed mogelijk door te komen. We hoopten natuurlijk dat het snel over zou gaan, maar zoals iedereen weet, duurde het langer dan eerst gedacht werd.”

Terwijl de vraag gesteld wordt over hoe hij 10 jaar geleden als persoon was (iets wat volgens de medewerkers van WIBA IT moeilijk te achterhalen is) zien we bij Anne een glimlach ontstaan en vertelt hij:

“Haha, ik was toen nog een jong broekie van een jaar of 24. Onwetend, nog veel te leren, maar ook naïef. En die aspecten hebben zijn sporen achtergelaten in de zin van eerst doen en dan denken. Dit zorgt ervoor dat ik risico’s durf te nemen waar anderen dat niet of minder snel doen. Dit heeft in de afgelopen tien jaar ervoor gezorgd dat ik een stapje voor had op anderen. Ik geloof graag dat anderen mensen mij zagen als een eigenwijze en harde werker. Het bedrijf waar ik toen werkte was een keihard technisch bedrijf en daar werden ik en mijn collega’s als de ‘snelle jongens’ gezien. De techneuten daar zaten vaak aan het beeldscherm gekluisterd. Ik zorgde dan samen met mijn compagnon voor wat leven in de brouwerij. Dit werd dan zeer ook gewaardeerd, omdat zo de ijzige werksfeer doorbroken werd.”
Anne blikt met de gestelde vragen terug op hoe die werkervaring hem heeft geholpen om WIBA IT op te richten. Zijn er bijvoorbeeld overeenkomsten met het bedrijf waar hij eerst voor werkte?

“Nou nee, eigenlijk totaal het tegenovergestelde. De werkgever waar ik voor werkte had gedetacheerde vast in dienst, dit was in principe het kapitaal en zat stil op de bank. Daarom moesten ze per se gedetacheerd worden. Als verkoopmedewerker wilde ik dat de klant, het liefst voor lange termijn, zo goed mogelijk geholpen werd. Alleen kon dit niet doordat vaste medewerkers die gedetacheerd moesten worden soms niet perfect paste bij de opdracht. Dit leidde tot een vermindering in de kwaliteit en tot misgelopen businesskansen. Het geforceerd wegzetten van de werknemers was juist een van de hoofdredenen om mijn eigen bedrijf te starten. Ik merkte dat kwaliteit vrijwel altijd doorslaggevend is. Daarom heeft WIBA IT een extern netwerk, waarmee er gezocht kan worden naar de perfecte match voor de klant.”

“Ik moet eerlijk zeggen dat wij tijdens de opstartfase ons meer richtte op het meenemen van de beste mensen. Deze hadden dezelfde mening over de visie van mijn toenmalige werkgever. Na het benaderen van deze medewerkers stonden zij dan ook in de rij om mee te gaan. Alleen, zoals je misschien wel kunt raden, was onze werkgever het daar niet helemaal mee eens. En daar hebben we ook wel een flinke discussie over gevoerd. Dit schrok de gevraagde medewerkers ook af en dat was natuurlijk wel een tegenslag. Desalniettemin wilde ik toch met de beste mensen samenwerken en maakte daarom onder andere gebruik van interim specialisten. Alleen door het inzetten van interim IT specialisten ben je niet compleet onafhankelijk en dit is wel wat ik voor ogen had. Daarom hebben we op een gegeven moment gezegd; hier kappen we mee, we gaan compleet onafhankelijk worden!”

“Ik voelde toen echt dat ik op mijn eigen benen stond”

WIBA IT staat dus voor onafhankelijkheid en kwaliteit. Maar nu we het toch over de opstartfase hebben, wat is eigenlijk de eerste echte mijlpaal die je hebt behaald met het bedrijf?

“Zo hé, dat is echt een moeilijke vraag voor mij! Want een van mijn slechtere punten is dat ik nooit stil sta als ik een doel of een mijlpaal behaald heb. Ik wil eigenlijk altijd gelijk de volgende klant helpen en door naar de volgende mijlpaal of target. Maar nu ik hier eens echt over nadenk is het eerste personeelslid wel een aardige mijlpaal, maar de grootste stap die ik gemaakt heb, en waar ik wel het meest trots op ben, is het uitkopen van mijn compagnon. Ik heb echt héél veel geleerd van dit hele proces, omdat dit niet van een leien dakje ging. Ik voelde toen echt dat ik op mijn eigen benen stond en het was nu echt aan mij om het waar te maken. Mijn compagnon was destijds al ondernemer en van buitenaf was het idee vaak dat ik meevoerde op zijn kennis van ondernemen. Hierdoor heb ik denk ik wel laten zien dit mij echt ging lukken en hier zitten we dan nu 10 jaar later!”
We hebben het nu over je compagnon uitkopen, wat was de oorzaak hiervan? En waarom heb je besloten om zonder compagnon door te gaan en niet een nieuwe te zoeken?

“Het is inderdaad heel fijn om een compagnon te hebben, maar je moet dan wel iemand hebben die er volledig voor gaat. En zoals ik al eerder zei; was hij al ondernemer voordat we aan WIBA IT begonnen en had hij dus ook andere belangen. Door deze belangen ging hij steeds verder van WIBA IT staan. Op een gegeven moment merkte ik dat hij geen toegevoegde waarde meer had voor het bedrijf en besloot ik hem uit te kopen. Maar stel; had hij er wel vol voor gegaan, dan hadden we nu nog steeds compagnons kunnen zijn. 
Nadat ik hem uit had gekocht zaten we nog in de tijd van de crisis en was er ook nog de nasleep van de discussie waar ik eerder over vertelde. Op dat moment dacht ik er totaal niet aan om een nieuwe compagnon te zoeken en had ik ook geen idee met wie ik het anders had moeten doen dan met mijzelf.”

“Zonder haar had WIBA IT niet het bedrijf geworden dat het nu is en ik de persoon niet geweest die ik nu ben.”

Het gaat vaak goed in een bedrijf, maar je krijgt natuurlijk ook te maken met wat mindere momenten, wat is een moment waar je het misschien wat somber inzag?

“Ik ben echt een positief mens en bij mij is het glas altijd halfvol, want ik zie zelfs in mindere momenten mogelijkheden en kansen. En als het echt bergafwaarts gaat dan zie ik dat als een uitdaging om hier weer bovenop te komen. 
Maar als ik echt iets moet noemen waar ik minder energie van krijg dan is dat wel het hele wet en regelgeving debacle. Bijvoorbeeld met de wet DBA dat was gewoon echt een domper. Er moest veel tijd, geld en moeite ingestoken worden en uiteindelijk is dat voor niets geweest. Voor deze wet moesten er een aantal zaken veranderen binnen de bedrijfsvoering. Nadat dit geregeld was, bleek dat de invoering van de wet toch niet in zijn geheel doorging. Dat, samen met het doorgeven van deze constante veranderingen aan de freelancers en klanten, zijn toch wel zaken die ik iets minder leuk vind.”
Maar wat is nu echt een dal waar je met het bedrijf doorheen bent gegaan? En hoe heb je dat persoonlijk overwonnen?

“Een echt dal is toch wel die hele discussie die uitmondde in een rechtszaak met mijn toenmalige werkgever had. Die heb ik overigens niet persoonlijk, maar echt samen met mijn vriendin overwonnen. Zij heeft daar heel veel van meegekregen en hiermee dus ook de tegenslagen. We hadden toen net een huis gekocht en door de rechtszaak werd er beslag gelegd op onze bankrekening. En onder die omstandigheden wordt het qua relatie gezien er ook niet makkelijker op. Maar zij is altijd, en tot op de dag van vandaag, in mij blijven geloven. Zonder haar had WIBA IT niet het bedrijf geworden wat het nu is en ik de persoon niet geweest die ik nu ben.“

Van de gevoelige snaar terug naar de zakelijke kant. We gaan een aantal jaar verder in de tijd en WIBA IT is in de afgelopen 10 jaar verschrikkelijk hard gegroeid. Wat zijn volgens jou echt de grootste verandering die het bedrijf heeft meegemaakt?

“Eigenlijk vinden er elk jaar grote veranderingen plaats, dit zijn met name professionaliseringsslagen geweest. We hebben een lange tijd met 3 à 4 man hier rondgelopen. Dan zit je kort op elkaar en weet je van iedereen alles en wat ze aan het doen zijn. Nu is het bedrijf dusdanig aan het groeien dat ik niet meer van alles iets af weet. Ik ben ook niet meer elke dag op kantoor, ik hoor niet alle discussies en heb zelfs mijn eigen kamer in het kantoor. Maar dit kan alleen doordat de groei van het bedrijf mogelijk wordt gemaakt door bekwame mensen die ik vertrouw. Deze groei brengt allerlei veranderingen met zich mee. Van het verplaatsen van het hoofdkantoor van Goes naar Rotterdam tot aan de automatisering van onze bedrijfsprocessen. De verhuizing van het kantoor naar Rotterdam is wel de grootste fysieke verandering. Met de groei van het bedrijf kreeg ik het vanzelfsprekend natuurlijk ook steeds drukker. Ik was een persoon die de touwtjes in handen wilde houden en van alles iets wilde weten. Door de groei heb ik dingen los kunnen laten en kunnen toevertrouwen aan de mensen die met mij werken. Ik heb ook geleerd dat mijn weg niet altijd de juiste is en dat de meningen, vaardigheden en kijk van anderen op zaken essentieel is voor de groei van mijzelf én het bedrijf. Dit vind ik dan ook een heel mooi proces om te zien én van te leren.”
We hadden het al eerder over de mijlpalen bij de start van het bedrijf. Maar op welke resultaten die de laatste tijd zijn behaald ben jij echt blij en trots van geworden?

“Er zijn heel veel momenten waar ik enorm trots op ben. Bijvoorbeeld de 100 plaatsingen die we laatst hebben behaald. Daar zaten we met het team al een tijdje tegenaan te hikken, maar hebben dit toch voor elkaar gebokst. Daarnaast zetten we elk jaar een groei target en dit hebben we tot nu toe elk jaar ruim gehaald. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als je dit zou samenvatten dan kan je zeggen dat ik blij en trots wordt van de resultaten en vorderingen die het team uit zichzelf haalt. Bijvoorbeeld het binnenhalen van klanten die ik niet gezien heb, of het komen met ideeën en innovaties waar ik zelf nooit aan zou denken.”

“Mijn vriendin zegt; je bent gewoon een workaholic”,

Het is nog wat ver weg, maar hoe zie jij WIBA IT over tien jaar?

Ik denk, of tenminste dat hoop ik, dat WIBA IT dan nog onafhankelijker van mij draait. En misschien een extra vestiging elders in het land. Daarnaast wil- en hoop ik dat met de groei die wij meemaken de communicatie op hetzelfde niveau kunnen houden als dat het nu is. Met deze groei hoop ik andere business units te openen in andere markten dan de IT markt en hier het WIBA-concept op los te laten. Misschien kunnen we de opdrachtgevers dan nog beter bedienen door aan cross selling te doen.
Naast dat het bedrijf zelf een transformatie ondergaat, verandert de persoon achter het bedrijf natuurlijk ook in tien jaar. Hoe zie jij jezelf over tien jaar? Neem je misschien een stapje terug en neem je wat meer vrije tijd?

Mijn vriendin zegt altijd; je bent gewoon een workaholic en dat is gewoon wat jij graag doet. Dus ik vrees dat het stapje terug waar je het over hebt hem niet gaat worden. Misschien dat ik wel meer vrije tijd neem in de schoolvakanties, zodat ik meer tijd met mijn kinderen kan doorbrengen. Verder zal ik zelf als persoon niet veranderen. Ik ben wie ik ben en ik verwacht niet dat ik in tien jaar ineens een ander persoon zal zijn. Ik ben iemand die leert van vallen en opstaan, zo heb ik het altijd gedaan, en zo wil ik het ook graag doorgeven.

Zoals te lezen is blijft WIBA IT groeien en zijn er veel positieve ontwikkelingen binnen het bedrijf. Wil je op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen? Volg WIBA IT dan op LinkedIn en Facebook.