Tips voor het maken van een CV en motivatie

Tips voor een succesvolle aanbieding

Een goede aanbieding doen op een opdracht is, zo mogelijk, nog belangrijker dan de geschiktheid van de kandidaat als het gaat om het “scoren”. Hoewel wij de mensen die wij bemiddelen natuurlijk met raad en daad bijstaan als we een aanbieding gaan doen, moeten ook wij soms keuzes maken. Daarom willen we een aantal tips met jullie delen zodat je voortaan een goede duidelijke aanbieding kunt doen waar recruiters en klanten van onder de indruk zullen zijn.

C.V.

Een goed CV geeft een beeld van de ervaring en de verrichte werkzaamheden van de kandidaat. Vaak loont het om verschillende “typen” CV’s bij te houden. Bijvoorbeeld in het geval van een software ontwikkelaar/team lead, een CV met de nadruk op de technische kennis/ervaring en een CV met de nadruk op de leidinggevende kennis/ervaring. Zorg er in ieder geval voor dat het CV goed aansluit op de opdracht. Kennis en ervaring die niet interessant zijn voor de opdracht, leiden af van het doel en moeten worden voorkomen. Ook geldt vaak dat oudere projecten minder interessant zijn en dus beknopter weergegeven kunnen worden.

Daarnaast is de opbouw ook belangrijk, daarom hebben wij een voorbeeld gemaakt. Dit format is makkelijk te hanteren en zal leiden tot een effectief CV. Ook indien je in loondienst bent kun je het CV het beste indelen op basis van de uitgevoerde projecten.

Motivatie

Naast het CV is het nog veel belangrijker om een goede motivatie te schrijven. We bedoelen hiermee niet een motivatiebrief zoals je zou doen voor een vacature voor een vaste baan, maar een motivatie voor de klant om je uit te nodigen op intakegesprek. De motivatie is je belangrijkste wapen in de strijd om die nieuwe opdracht. Deze motivatie moet je dan ook volledig toespitsen op de gevraagde vereisten en de uit te voeren werkzaamheden.

Geef duidelijk en concreet aan waar je de werkzaamheden hebt verricht en op welke manier je aan de vereisten voldoet. Wees duidelijk over de projecten waar de ervaring is opgedaan, zodat deze makkelijk terug te vinden zijn in het CV. Het schrijven van een goede motivatie geeft dus ook gelijk een leidraad van welke ervaring er moet worden opgenomen in het CV. Door een goede motivatie hoeft een opdrachtgever nooit te zoeken in het CV.

Intakegesprek

Als je de eerste selectie hebt doorstaan en wordt uitgenodigd voor een gesprek is het tijd om de deal te sluiten. Zorg dat je altijd goed bent voorbereid. Lees de site van de klant en de opdracht nog eens goed door. Vraag ook je intermediair naar de opdracht en de omgeving, deze kan je meer vertellen over de mensen ter plaatse en heeft misschien nog wel contact met ervaringsdeskundigen. Op basis van deze informatie kun je een aantal vragen voorbereiden. Bereid je ook voor op een aantal “standaard” vragen zoals; je positieve en negatieve eigenschappen of wat je leuk/minder leuk vind aan je werk.

Tijdens het gesprek is het zaak om “to-the-point” te blijven. Geef antwoord op de vraag en als deze niet 100% duidelijk is stel wedervragen, niet alleen voorkom je daarmee een aantal valkuilen het toont ook je interesse en professionaliteit. Vermijd ook zeker de korte negatieve antwoorden, vraag door en leg de nadruk op ervaring die je wel bezit.

Voorbeeld: Wanneer de klant vraagt naar specifieke ervaring met een tool waarmee je niet hebt gewerkt, kun je dus aangeven dat je de ervaring niet bezit.

Beter is het dan echter om te vragen naar de functionaliteit van deze tool, 99% van de gevallen heb je met een dergelijke andere tool wel ervaring en kun je dit herleiden naar aanleiding van de functionaliteit. Hiermee ontwijk je het negatieve directe antwoord en geef je wel direct aan met de tool uit de voeten te kunnen.

Wij hopen dat je met bovenstaande tips een succesvolle aanbieding kunt doen. Veel succes!

  • CV aanpassen aan functie
  • Projecten CV (STAR)
  • Gerichte motivatie
  • Motivatie > CV
  • Voorbereiding gesprek

 

Download voorbeeld CV