Freelancer worden?

Het is zover, je hebt besloten om een eigen onderneming op te richten om zo, als zelfstandige, verder te gaan in de arbeidsmarkt. De IT sector is namelijk “big-business” en er zijn veel interessante opdrachten beschikbaar voor jou als freelancer. Maar waar moet je als beginnend freelancer zoal rekening mee houden? Scroll dan snel verder en lees het op deze pagina!
In principe hoef je om freelancer te worden vrij weinig te doen. Men dient zich te registreren als ondernemer in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Denk goed na over je bedrijfsnaam en vergeet ook niet via internet te controleren of deze bedrijfsnaam in gebruik is door een andere organisatie. Dit kan je controleren in het register van de KvK.

Vanwege de fiscale voordelen (later meer over dit onderwerp) is het verstandig om in het begin een eenmanszaak op te richten. Dit is ook de meest gangbare ondernemingsvorm onder freelancers. Het is wel raadzaam om ook goed te kijken naar de andere mogelijkheden zoals een Besloten Vennootschap (B.V.) of een coöperatie. Deze ondernemingsvormen kunnen namelijk in de toekomst van pas komen. Hierover kan je het beste contact opnemen met een accountant of fiscalist.

Zodra je inschrijving in het Handelsregister is voltooid ontvang je direct je KvK nummer en krijg je tevens de optie om een (digitaal) uittreksel aan te vragen. Deze moet je kunnen overhandigen zodra je een opdracht binnen hebt gehaald. Tevens wordt er bij een registratie een BTW nummer aangevraagd (indien je btw-plichtig bent) bij de belastingdienst. Dit BTW nummer bestaat uit:

  • De landcode NL
  • Een RSIN/fiscaal nummer of burgerservicenummer (BSN)
  • Een toevoeging van 3 posities: B01 t/m B99

Indien je hebt gekozen voor een eenmanszaak dan zal je een BTW nummer ontvangen die bestaat uit de landcode (NL), je BSN nummer en als afsluiter B01.

Vervolgens is het van belang dat je zorgt voor goede werkapparatuur. Niet elke opdrachtgever kan een laptop en eventuele andere benodigdheden ter beschikking stellen bij een opdracht. Een bijkomend voordeel is dat je, middels eigen werkapparatuur, alle zakelijke en privé-werkzaamheden makkelijk gescheiden kan houden.

Als laatst is het van belang om de administratieve zaken goed te regelen. Als IT’er is dit niet het leukste klusje maar als ondernemer is dit wel één van de belangrijkste. Een gedegen administratie zorgt namelijk voor financieel overzicht. Dit is tevens van belang als je zelf de omzetbelasting aangifte (elk kwartaal) gaat doen. Het is aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Zo houd je jouw zakelijke en privé-administratie overzichtelijker. Mocht je geen enorme held zijn met cijfers en fiscale regels dan zou je kunnen overwegen om dit uit te besteden aan een boekhouder of accountant.

TIP: Neem een volle dag vrij om alles te regelen als startende ondernemer. Een afspraak bij de KvK en de bank kunnen namelijk (flink) uitlopen.

De afgelopen jaren is de wet en regelgeving voor freelancers nogal opgeschud. Voorheen was een VAR-verklaring voldoende om aan de slag te gaan bij een opdrachtgever. Deze verklaring is echter op 1 mei 2016 vervangen door de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Deze wet is in het leven geroepen om schijnzelfstandigheid beter tegen te gaan.

Het grootste verschil met de VAR is dat in plaats van alleen de professional, nu ook de opdrachtgever het risico loopt op naheffing. Een goede modelovereenkomst is van cruciaal belang om alle risico’s zo veel mogelijk te beperken. Daarom werkt WIBA IT met de Modelovereenkomsten die zijn opgesteld door de Bovib en goedgekeurd door de Belastingdienst. Zo hebben we de hele keten met zekerheid afgedekt.

Wil je meer weten over de contractuele zaken? Bij WIBA IT hebben wij een zeer kundige Contractafdeling. Neem contact met ze op via contracten@wiba-it.nl of bel naar 010 840 9999!

Als je net begint als freelancer is het zaak om zo snel mogelijk een opdracht te verwerven. Als je geen opdracht hebt, heb je namelijk ook geen inkomsten. Je moet zelf actief op zoek gaan naar opdrachtgevers. Je netwerk kan hier een grote rol in spelen. Een belangrijke middel om je netwerk uit te breiden is door een LinkedIn profiel aan te maken en je zo, als zelfstandige, op een professionele wijze te profileren op het internet. Dit kan je uitbreiden door een professionele zakelijke website te (laten) maken met daarop meer informatie over de diensten die je als professional aanbiedt.

Er zijn uiteraard meer mogelijkheden om aan een uitdagende opdracht te komen. Zo zijn er bemiddelingsbureaus (zoals WIBA IT) die vaak de juiste contacten en opdrachten hebben die bij jou passen. Daarnaast kan een bemiddelingsbureau administratieve zaken uit handen nemen. Zo nemen wij bij WIBA IT de gehele contractafhandeling (middels een goedgekeurde modelovereenkomst) uit handen en ondersteunen we bij de financiële afwikkeling van een opdracht. Zo kan jij je als professional richten op hetgeen je namelijk echt goed in bent. De opdrachtgever blij maken!

Het is belangrijk dat je bij je zoektocht naar een leuke opdracht je niet meteen bij tientallen bemiddelingsbureaus inschrijft. Het kan namelijk voorkomen dat je bij het inschrijven automatisch toestemming geeft om aangeboden te worden bij opdrachtgevers. Dit kan zeer nadelig uitpakken met betrekking tot tarief, duur van de opdracht en andere voorwaarden. Het is dan ook aan te raden om maximaal drie goede bemiddelingsbureaus in te schakelen en de contacten met deze bureaus goed te onderhouden. Zo creëer je een hogere gunfactor en breidt je een alsmaar groeiend netwerk nog sneller uit.

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om opdrachten binnen te halen als (startende) freelancer. Benieuwd naar deze mogelijkheden? Neem dan contact met ons op en klik op onderstaande knop!

Als een zelfstandige heb je niet automatisch recht op belastingvoordeel. Het is namelijk van belang dat je door de Belastingdienst wordt gezien als ondernemer. En dat is toch net even wat anders dan ondernemer zijn voor de BTW.

Wil je namelijk gebruik maken van de voordelige fiscale regelingen, zoals de zelfstandigen- en startersaftrek, dan moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden. Één van de voorwaarden is het urencriterium. Er wordt namelijk van je verwacht dat je in een jaar tijd 1225 uur werkzaam bent voor je eigen organisatie. Dit komt neer op gemiddeld 24 uur in de week. Dit lijkt misschien veel maar mocht je een opdracht binnen hebben gehaald dan zit je hier al snel aan. Daarnaast mag je ook werkuren meetellen die niet facturabel zijn. Denk hierbij aan uren die je in je administratie stopt of in je eigen website.

Het is van belang om je over dit onderwerp goed in te lezen. Mocht een aangifte namelijk niet correct zijn dan dien je deze te corrigeren. Het corrigeren van een een aangifte zal tijd en dus geld kosten. Een accountant of boekhouder kan hier dus een uitkomst bieden. Deze professionals kosten in eerste instantie geld maar zullen op den duur tijd en mogelijke fiscale voordelen opleveren. Het overwegen waard dus!

Naast de vele voordelen die het zelfstandig ondernemen met zich meebrengt, kleven er ook wat nadelen aan. Zo wordt er niet automatisch een pensioen opgebouwd en mocht je door ziekte of ander leed niet kunnen werken zijn er ook geen inkomsten.

Om te beginnen met de verzekeringen. Er zijn meerdere verzekeringen die er zorg voor kunnen dragen dat je nog inkomsten geniet bij ziekte. Deze verzekeringen zijn echter wel heel prijzig (€600,- tot €1200,- per maand). Daarnaast zijn er veel regels die een uitkering kunnen verlagen. Het is dan ook de afweging die je moet maken om dit geld eventueel apart te zetten iedere maand. Zo is er bij ziekte toch nog een bron van inkomsten. Deze verzekeringen zijn echter niet verplicht.

Daarnaast is het van belang om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Sinds de intrede van Wet DBA is dit een vereiste om te kunnen starten bij een opdrachtgever. Gelukkig zijn deze verzekeringen vrij goedkoop (ongeveer €120,- per jaar).

Dan is er nog het pensioen. Als je ervoor kiest om voor jouw oude dag niet actief iets te regelen, heb je straks alleen recht op AOW. Dat is veruit voor de meeste huishoudens vaak niet voldoende, vandaar dat veel freelancers wel proberen om aanvullend pensioen op te bouwen.

Dit kan op meerdere manieren. Zo kun je een lijfrenteverzekering afsluiten, geld opzij zetten via de Fiscale Oudedagreserve (FOR) of, net zoals vroeger, iedere maand een vast bedrag storten op een aparte spaarrekening.

Bij WIBA IT staan wij dag en nacht klaar om jou als (startende) freelancer te ondersteunen. Dit doen wij door het, indien gewenst, eerder uitbetalen van de eerste factuur en door consults en trainingen te geven om je als echte ondernemer te profileren. Wil je meer info? Neem dan direct contact op met één van onze recruiters via 010 840 9999 of mail ons via info@wiba-it.nl