Tips

Merk je als freelancer dat bij het zoeken naar een opdracht het soms wat tegenzit? of lukt het niet om een opdracht binnen te slepen? Om je te helpen bij deze problemen volgen hieronder een paar handige tips en tricks, die volgens de recruiters van WIBA IT je helpen aan de volgende opdracht!
De eerste stap is het optimaliseren van je LinkedIn profiel. Hedendaags is je online vindbaarheid als IT professional belangrijker dan het rondsturen van een standaard cv in Word of PDF-bestand. Presenteer jezelf dus op een professionele wijze op onder andere LinkedIn. Om je LinkedIn profiel optimaal in te stellen hebben we bij WIBA IT een onderzoek uitgevoerd naar de LinkedIn profielen van onze kandidaten. Zo zijn wij er achter gekomen wat een sterk en minder sterk profiel is en hoe deze verbeterd kan worden. Een voorbeeld hiervan is een goede zakelijke foto of een foto die je laat zien in je werkomgeving. Dit zorgt als snel voor meer kwalitatieve reacties van recruiters.
Ten eerste valt het op dat lang niet iedereen zijn of haar functietitel goed gebruikt. Veel ZP’ers laten, nadat zij hun profiel als ondernemer hebben ingesteld, de functie ‘owner’ staan. Dit klopt in principe wel, maar helpt niet om beter gevonden te worden door potentiële opdrachtgevers. Gebruik de functietitel dan ook om te omschrijven wat je precies doet; bijvoorbeeld; ‘Java Developer’.

Daarnaast heeft lang niet iedereen een professionele en zakelijke profielfoto. Dit samen met de functieomschrijving zijn de eerste onderwerpen die de recruiter ziet en scant. Als deze niet in orde zijn dan is de kans groot dat de recruiter jou overslaat en op zoek gaat naar een ander (terwijl je mogelijk wel voldoet aan de eisen voor de opdracht). Wat hierbij ook helpt is het toevoegen van een achtergrondfoto welk affiniteit heeft met het beroep dat je beoefend. Deze drie makkelijke verbeteringen zorgen ervoor dat je opvalt voor de recruiter of opdrachtgever. Daarnaast is het belangrijk dat wanneer je beschikbaar komt, je profiel open zet voor nieuwe uitdagingen.

Nadat je de aandacht hebt getrokken van een recruiter is het zaak dat je de aandacht van de recruiter blijft vasthouden. Dit kan je doen door een persoonlijke samenvatting te schrijven. De recruiter wil weten hoe jij, zowel persoonlijk als zakelijk, bent. In deze samenvatting kan hij beide in een korte tijd te weten komen. Houd hierbij rekening dat je trefwoorden gebruikt die toepasselijk zijn om hoger in de zoekresultaten tevoorschijn te komen. Hoe sterker deze samenvatting geschreven is, hoe eerder de recruiter contact met je zal opnemen.

Voeg ook per ervaring of opdracht opsommingstekens toe, gebruik hierbij niet meer dan vijf bulletpoints. Beschrijf hierin kort wat je taken zijn geweest en voorkom lange zinnen. Het is belangrijk dat recruiters snel door je profiel heen kunnen scannen, zodat zij in een oogwenk kunnen zien wat jij kan of hebt gedaan. Het is belangrijk om per opdrachtgever de meest gebruikte tools, methodieken en technieken kenbaar te maken. Mocht de recruiter diepgaande informatie willen, dan zal hij je cv bekijken (indien aanwezig) of direct contact met je zoeken. Bekijk ook eens de STAR methode voor een optimale indruk bij een potentiële opdrachtgever. WIBA IT heeft ook een voorbeeld CV gemaakt, deze kan je hier downloaden

Als extra, maar waardevolle aanvulling is het belangrijk dat je na elke opdracht om aanbevelingen vraagt van de opdrachtgever. Dit is een krachtige manier om je profiel en vaardigheden te onderbouwen.

Mijn WIBA is een handige tool waarmee je een makkelijk overzicht hebt van je sollicitatie(s). In de portal vul je al je gegevens in, zodat het niet alleen helpt bij het sollicitatieproces, maar ook aanbevelingen voor opdrachten weergeeft die bij je profiel passen. Het is hierom dan ook belangrijk dat je gegevens kloppen, zodat de opdrachten die aanbevolen worden relevant zijn. Correcte invulling en aanvulling van de vereiste documenten (zoals het cv en motivatie) zorgt voor snellere afhandeling van de sollicitaties. Zo weet je eerder waar je aan toe bent en waarom je wel of niet voor een opdracht bent geselecteerd.

Een goed cv geeft een beeld van de ervaring en de verrichte werkzaamheden van de kandidaat. Vaak loont het om verschillende “typen” cv’s bij te houden. Bijvoorbeeld in het geval van een software ontwikkelaar/team lead, een cv met de nadruk op de technische kennis/ervaring en een cv met de nadruk op de leidinggevende kennis en ervaring. Zorg er in ieder geval voor dat het cv goed aansluit op de opdracht. Kennis en ervaring die niet interessant zijn voor de opdracht, leiden af van het doel en moeten worden voorkomen. Ook geldt vaak dat oudere projecten minder interessant zijn en dus beknopt weergegeven kunnen worden. Daarnaast is de opbouw ook belangrijk, daarom hebben wij een voorbeeld gemaakt. Dit format is makkelijk te hanteren en heeft als doel een goed en overzichtelijk cv. Ook indien je in loondienst bent kun je het cv het beste indelen op basis van de uitgevoerde projecten binnen je organisatie. Je kan een voorbeeld van een goed cv hier vinden!
Als je cv eenmaal in orde is dan komt de motivatie naar voren. Hierin wordt voor de opdrachtgever duidelijk waarom jij de opdracht wilt doen en waarom jij de aangewezen persoon voor de opdracht bent. Voor je motivatie is het belangrijk dat je niet een motivatiebrief schrijft zoals dat je zou doen voor een vaste baan, maar een stuk schrijft voor een opdrachtgever welke bijdraagt aan een uitnodiging voor een intakegesprek. De motivatie is je belangrijkste wapen in de strijd om die fantastische nieuwe opdracht. Deze motivatie moet je dan ook volledig toespitsen op de gevraagde vereisten en de uit te voeren werkzaamheden. Geef duidelijk en concreet aan waar je de werkzaamheden hebt verricht en op welke manier je aan de vereisten voldoet. Wees duidelijk over de projecten en waar de ervaring is opgedaan, zodat deze makkelijk terug te vinden zijn. Het schrijven van een goede motivatie geeft dus ook gelijk een leidraad van welke ervaring er moet worden opgenomen in het cv.
Als je de eerste selectie hebt doorstaan en wordt uitgenodigd voor een gesprek is het tijd om de deal te sluiten. Zorg dat je altijd goed bent voorbereid. Lees de site van de klant en de opdracht nog eens goed door. Vraag ook je intermediair naar de opdracht en de omgeving, deze kan je meer vertellen over de mensen ter plaatse en heeft misschien nog wel contact met ervaringsdeskundigen. Op basis van deze informatie kun je een aantal vragen voorbereiden. Bereid je ook voor op een aantal “standaard” vragen zoals; je positieve en negatieve eigenschappen of wat je leuk/minder leuk vindt aan je werk. Tijdens het gesprek is het zaak om “to-the-point” te blijven. Geef antwoord op de vraag en als deze niet 100% duidelijk is stel wedervragen, niet alleen voorkom je daarmee een aantal valkuilen het toont ook je interesse en professionaliteit. Vermijd ook zeker de korte negatieve antwoorden, vraag door en leg de nadruk op ervaring die je wel bezit.
Een onderdeel van het selectieproces is een telefonische toetsing. Hier is het zaak dat je eerlijk bent en direct antwoord kunt geven op de vragen die de recruiters stellen. Weet je iets niet? Zeg dit dan eerlijk! De toetsing is een vorm van vertellen over de ervaringen die je hebt opgedaan bij vorige opdrachten of uitleggen over bepaalde vaardigheden op je cv of zakelijke profielen. Dit gesprek geeft je de kans om de recruiter te overtuigen van je kunnen!
Wij hopen natuurlijk dat bovenstaande tips je direct een opdracht opleveren, maar mocht je nog meer vragen hebben over deze onderwerpen? Dan kan je altijd contact opnemen of ons volgen op LinkedIn (en Facebook).